Wednesday, November 9, 2011

Cerita hari raya aidil adha yg biasa-biasa saja

Dah beberapa hari berakhirnya hari raya aidil adha, hari ni baru saya berkesempatan nak update cerita sambutan hari raya aidil adha saya sekeluarga. Tak ada apapun yg interesting utk dicerita ttp terasa teringin pula nak update blog pagi ni. Sebenarnya sekrg kolej saya sedang bercuti 2 minggu."Pandai" sungguh org atas ni ya, hampir semua public holiday diselaraskan dgn cuti semester kami. Tahun depan, cuti Tahun Baru Cina pun di dlm cuti semester kolej. Maksudnya kami di kolej matrikulasi ni mmg tak banyak cuti, so cikgu2 di luar sana tak payahlah jeles dgn kami ya. Ok, dah terkeluar tajuk.

Hari raya aidil adha kali ni, kami celebrate kat rumah saya bersama Mama, Ba dan juga kakak ipar sekeluarga. Tak byk persiapan yg saya buat sbb cuma cuti sehari saja sblm raya. Nak mengemas lagi, nak gi market lagi, nak masak lagi, mmg tak cukup masa. Wafriy pula tak sihat, batuk dan muntah. So persiapan ala kadar sajalah.

Utk pagi raya, saya masak rendang ayam dan beli lemang Pak Teh yg popular dan jadi favourite org istana tu. Kakak ipar masak kuah kacang daging dan nasi impit. Saya mmg makan semua hidangan ni puas2 sbb lepas ni lambat lagilah nak jumpa, nak tunggu raya tahun depan pulakan. Utk lunch, saya masak nasi minyak dan ayam masak merah. Kakak ipar masak dalca daging dan goreng sayur campur.



At first, plan nak buat 4 jenis kek tapi bila dah petang raya tu kaki dah terasa lenguh sgt sbb byk sgt berdiri. So saya cuma buat 2 jenis kek iaitu kek alunan kasih dan kek lapis cheese pesona.

 Bangga betul saya dapat buat kek kaler2 mcm ni. Dahlah tu, rasanya pun sedap dan mmg jadi favourite semua orang terutama sekali mama dan anak saudara saya, Dira. Sampai licin piring kek tu dia makan.
Kek lapis cheese pesona ni saya ambil resepi dari blog Kak Yatie Sinar Kehidupan. Rupanya mcm comot je kan tapi sedap sangat. Dah 2 kali saya buat setakat ni atas request suami yg suka sgt makan cheese cake. Yg kelakarnya dlm resepi cakap sejukkan dlm peti ais selama 6 jam, yg saya buat ni tak sampai 60 minit dah tinggal setengah tray.

Disebabkan sibuk memasak dan melayan tetamu, saya tak sempat pun bergambar dgn family pada hari raya kali ni. Tak kisahlah kan, yg penting semuanya berjalan lancar. Bila dgr ramalan cuaca, kawasan SP ni akan dilanda hujan lebat dan banjir pada hari raya. Mmg dah risau dibuatnya tapi syukurlah Allah itu lebih berkuasa dari segala-galanya.

No comments:

Post a Comment

What say you?