Sunday, April 24, 2011

Almond Butter Cake

Baking is addictive, betul tak? Disebabkan tu lah, walaupun hari ni saya tgh busy dgn preparation utk exam, saya ttp rasa 'gatal tangan' je nak bake sesuatu. Oven tu seakan-akan melambai-lambai kat saya minta digunakan. Check dlm fridge, hanya bahan2 basic saja yg ada, mula2 ingat nak bake super moist eggless choc cake tp kesian pula kat Mama saya yg tak gemar dgn apa jua jenis choc cake ni (cepat muak katanya). So, saya pun buatlah kek kegemaran Mama, butter cake tp saya modify sikit resepi asal yg kawan Mama berikan tu. Jadilah ia Almond Butter Cake. Yg bestnya kek ni senang utk dicari bahannya dan senang juga utk menyediakannya. And the taste is,hmmmmm.....mmg sedap sangat (to my taste lah). Kalau ada yg nak try, saya letakkan resepinya kat sini ya. Bukannya saya nak jadikan blog saya ni blog masakan tp saya rasa this recipe is worth sharing. Setiap kali dibuat dan dijamu pd org, mesti org akan cakap sedap dan minta resepinya.

Almond Butter Cake
250 gm butter
2 cawan tepung superfine (tepung gandum pun boleh)
1 cawan gula kastor
4 biji telur
1 sudu kecil essen vanilla
1 sudu kecil baking powder
1/4 cawan susu cair
1/2 cawan almond nibs

Pukul butter dan gula sehingga kembang dan putih. Masukkan telur satu persatu. Pukul sebati. Masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder. Kacau secara kaup balik. Masukkan susu cair dan esen vanilla. Kacau rata dan sebati.
Masukkan ke dlm dulang pembakar. Tabur almond nibs ke atasnya. Bakar selama lebih krg 35-40 minutes.


Seperti biasa, gambar yg tak cantik dan tak clear ni membuatkan kek ni nampak mcm tak sedap je kan. Tp rupa sebenarnya sgt gebu dan moist. (Agak2nya bila lah saya nak dapat hadiah Blackberry torch dari My Darling tu ya, bolehlah saya ambil gambar2 yg clear dan cantik sikit, hehehe).




3 comments:

  1. salam kaz..apa kabar?maaf la 2 hari xsinggah sini sbb line tenet xder...k.atie blk kg jap jer!.nampak sdp kek kaz nie..lapang2 leh try....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Kaz,
    Rajinnya mengkek......bila baca Kaz semua orng kata sedap.....hati ni pun melonjak2 nak try, tp kena tunggu mood rajin mai dulu, tks ya

    ReplyDelete
  3. "kaz...sedapnya nampak kek tu..eh,akak nak tanya ni..oven macamana kaz guna utk baking2 tu?Tgh dok survey2 ni...maklom ler dh lama oven akk rosak.."

    ReplyDelete

What say you?