Saturday, July 9, 2011

Nasi Ayam Chef Wan dan Custard Teacake yg Sedap

Setelah lama tergoda dgn resepi nasi ayam Chef Wan yg saya tgk kat blog Kak Wattie yg cun melecun tu (macam duta jamu mak dara gold), akhirnya hari ni barulah saya ada chance nak try. Ahamdulillah, tak sia2 saya try sbb spt yg dilihat, memang sedap sangat2 resepi nasi ayam ni. Kalau tak salah resepi ni dah lama ya, dari tahun 2000 lg, ttp baru sekrg saya tahu. Tghari tadi berselera betul saya, suami dan mama makan. Suami dan mama makan bertambah-tambah (saya maintain makan 1 pinggan je sbb sedar diri yg semakin berisi ni). Mama siap suruh saya masakkan nasi ayam ni ketika hari raya pertama nanti tp saya rasa mcm kurang sesuai pula kan sbb selalunya hari raya pertama kenalah ada nasi tomato/beriani, ayam masak merah, dalca dan acar. Mungkin pada hari raya kedua atau ketiga tu ok lah.


Tengok gambar2 kat atas ni mungkin npk mcm tak sedap saja sbb saya ni mmg fail bila bab garnishing ni tp rasa nasi ayam ni memang tak terkata sedapnya. Kalau nak resepinya boleh tgk kat blog Kak Wattie ya.

Sebelah petang pula saya buat custard teacake yg semua org dah buat berkurun lamanya dulu (again, baru sekarang saya ada chance nak buat). Resepinya pun saya ambil dari blog Kak Wattie. Tq Kak Wattie, jangan lupa upload resepi yg sedap2 lagi ya. Kek ni pun sedap cuma bagi saya kek ni rasa manis sikitlah. Next time kalau nak buat saya akan kurangkan sedikit gulanya. Tak berani nak makan manis2, keturunan sebelah arwah bapa saya ramai yg diabetes, so saya mmg sgt berjaga2 bab makan yg manis2 ni.
Sorrylah ya, saya ni main ambil dan letak je gambar. Tak mcm sesetengah blogger tu, siap hias cantik2 semata2 nak ambil gambar dan upload kat blog. Lambat lagi kut saya nak sampai ke tahap tu.

Kepada Kak Wattie, terima kasih banyak2 ya. InsyaAllah lepas ni saya nak try resepi aiskrim vanilla dan popcake ball yg ada kat blog Kak Wattie pula. Yg pasti sejak jatuh cinta dgn baking and trying new recipe ni, berat badan saya tak turun2 malah semakin naik. Hairannya mcm manalah orang yg hebat memasak mcm Kak Wattie ni boleh maintain slim je. Jom blame genetic factor, hehe!

10 comments:

  1. Wow! Memang nampak sedap Kaz. Untung mama dan suami Kaz, ada anak dan isteri yang pandai masak.

    ReplyDelete
  2. "akak jarang masak nasi ayam,tapi kalau sesekali masak tu ank2 akk makan bertambah....biasalah budak2 kan..mmg suka sgt nasi ayam,kalau kena gaya org tua pun suka...Kaz, akk pun sama kalau nk tepek gambar mknn kt blog,main belasah jer..akk tgk ada sesetengah blogger tu gambar mskn diorang cantik sgt,siap ngan prop pinggan mangkuk dan tea set pun enter frame.."

    ReplyDelete
  3. Chinda, tq. Cooking has been my passion since I was small.

    ReplyDelete
  4. Kak pia, try lah resepi nasi ayam ni, sedap sgt kak, mesti anak2 suka. Kaz mmg tak kuasa nak hias letak pinggan mangkuk segala, main belasah je ambik gambar. Kalau jadi blogger masakan, confirm takda siapa pun yg terkeliur tgk.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Kaz,
    Adussss Kaz, jgnla puji tinggi sgt Kaz...nanti akak jatuh terduduk payah nak bangun balik hehehe....Tkasih krn sudi mencuba resepi2 tersebut.

    Akak pun sebenarnya takderla nak hias berbagai bila amik gambar, klu Kaz perasan pinggan mangkuk akak guna yg sama aja selalu dan cap ayam jer, cuma bila nak snap aja akak posingkan lebih sikit, yg ni baru bagai nak rak. Iyala kan, kalau tak, takkan Kaz tergoda nak mencubanyakan, hehehe. taktik gak tu Kaz...nak bagi orang terliur menengok dan nak mencuba.

    ReplyDelete
  6. Kak,Kalau datang raya kedua ker,ketiga ker,keempat ker dapat la kot makan nasi ayam yang sedap tu...he he he...

    p/s : itu pun kena datang awal,takut abis sebab sedap sangat...he he

    ReplyDelete
  7. Salam Kaz,
    Tak masak ker hari ni??? Kalau ada kelapangan singgah rumah akak ambil award istimewa ya

    ReplyDelete
  8. nampak sedap sangat nasi ayam & kek tu Ina! boleh la nanti Ina buatkan kat fizin ya he..he..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Kaz, pe habaq? Dah comey tu...tak yah suruh posing-posing kat ayam tu.

    ReplyDelete
  10. Salam. Nampak menyelerakan betul tu..

    ReplyDelete

What say you?