Saturday, November 19, 2011

Sayang cucu



Seronok tgk anak2 bermanja dgn Tok Ba mereka. Bg saya anak2 saya cukup bertuah kerana dpt merasa kasih sayang seorg datuk selain drp parents dan Dadi (nenek) mereka. Saya sendiri tak berpeluang mengenali dan merasa kasih sayang dari seorg datuk krn kedua-duanya telah meninggal sblm saya dilahirkan.

Seronoknya ada datuk dan nenek ni, antaranya ialah datuk dan nenek lebih sporting dgn cucu2 mereka. Mintalah apapun, mesti dapat. Buatlah apapun, semuanya ok. Wildan dan Wafriy ni dah cukup pandai, kalau gi mana2 dan saya dan suami cakap " no toys, no cd", cepat2 diaorg minta drp Dadi atau Tok Ba dan of course jawapannya ialah "nanti Dadi beli" atau "nanti Tok Ba beli".

Yg hairannya datuk dan nenek ni bukan main sporting lg dgn cucu2 mereka ttp semasa mereka menjadi parents dulu, bukan main lagi tegasnya dgn anak2 mrk. Mama saya contohnya agak tegas ketika mendidik saya dulu ttp sekrg punyalah manjakan cucu2nya. Begitu juga dgn Tok Ba yg menurut suami saya, merupakan seorg yg sgt serius dahulunya ttp sekrg boleh berpeluk-peluk dan bergurau senda dgn cucu-cucunya.

Apapun saya bersyukur krn anak2 saya dapat dibesarkan dlm suasana extended family dan smg ianya akan mengajar mereka utk menghargai org yg lebih tua drp mereka.

Posted via Blogaway

3 comments:

  1. Dear Kaz,
    Yes...I agree with you...kids who are being raised in an extended family are lucky lots! They are being pampered like anything...

    ReplyDelete
  2. Kaz: syg nenek kpd cucu mmg lain caranya ngan seorang ibu kpd anknya..Mak akak selalu cakap..tggulah bila kita dh jadi nenek nnti, baru tau mcmn..mereka ni seolah sggup berkorban apa saja kan..padahal masa jd ibu bapa kita dulu, lain plk cara layannannya..

    ReplyDelete
  3. Chinda: It is very true. They get almost everything that they want and get away with everything that they do...

    Kak Ariana: betul tu Kak, datuk dan nenek ni sayang betul pada cucu2 mereka dan kdg2 nampak mcm lebih dari sayangkan anak mereka sendiri.

    ReplyDelete

What say you?