Saturday, November 6, 2010

Boleh tak "aku" tukar kepada "saya"?

Boleh tak? Sebenarnya ketika mula membuat dan menulis blog ni, aku fikirkan ianya hanyalah sebuah blog peribadi dan semua yg ditulis di dalamnya tak lebih dari sebuah monologue. Biasalahkan, bila bermonologue, kita akan gunakan perkataan "aku" dan bukannya "saya". Masa tu tak terfikir pun blog ni akan ada readers selain dari diri sendiri dan juga beberapa kawan rapat yg lain. Tapi lama-kelamaan ternyata blog ini sebenarnya membuka jalan untuk aku berkenalan dengan lebih ramai kawan-kawan baru yg sgt menarik , dan tak lupa juga ianya sebagai penyambung hubungan dengan kawan2 dan juga bekas2 pelajar yg telah hampir terputus. Sekarang ni apabila menulis blog ni, ia umpama aku sedang bercerita dengan seseorang dan aku mula rasa tidak selesa membahasakan diri sebagai "aku". Terasa agak kasar dan tidak menepati imej dan personaliti aku sendiri (chewah). Ramai juga followers dan readers blog ini yg berpangkat "kakak" dan juga yang merupakan anak murid dan bekas anak murid, so penggunaan "aku" itu rasanya kurang sesuailah. In fact, all this while pun aku lebih selesa membahasakan diri sebagai "saya" bila berbual dgn orang. Jarang sgt2lah aku menggunakan "aku" kecuali dengan orang yg mmg dah lama kenal dan dah boleh "bertepuk tampar".

Jadi dengan rasminya aku akan menukar kata ganti diri aku di blog ni daripada "aku" kepada "saya" bermula dari saat ini.

Untuk kawan-kawan readers dan juga followers, saya sgt seronok mengenali anda semua especially yg rajin bagi komen spt Kak Sharifah, Kak Azzatie dan Kak Halima. Untuk Fizin dan Bidadarindu, smg persahabatan dan persaudaraan kita ni kekal hingga ke akhir hayat. Untuk my dear ex-student ,Iznul, it is interesting to know u better now. Untuk yg lain2 yg tak disebut di sini, tq for reading this humble blog. Tiba-tiba pula ada ucapan, hehe. Mesti kena kutuk dgn Bidadarindu lps ni.

4 comments:

  1. alaaa kaz, tak besh la ber'saya2' ni. it's yr blog n u can use whatever u want to use. saya sound so formal. I personally won't judge u la for using aku tu. i tau Kazrina ni siapa, adik junior ku yang baik budi pekerti :)

    ReplyDelete
  2. Salam Kaz,

    your blog is your own personal territory , say and write what U like. Macam kata blogger ISA - Ini Wilayah Gua, gua tulis apa yang gua suka...kalau tak suka buleh belah! Begitulah lebih kurang Akak paraphrase kan...

    ReplyDelete
  3. Kak Shahid: Hehe, tq atas pujian tu, dah habis study? Peningnya kepala Kaz...Apapun takpalah guna saya, rasa lebih sweetlah.

    Kak Halima: Betul tu, sebab tu Kaz tak kisah bila ada yg kata Kaz ni apapun, yg penting Kaz tulis apa yg Kaz nak tulis in my own blog.

    ReplyDelete
  4. first,x baik berprasangka buruk kat org...see..mana ada kutuk...he he he..

    ye la belum betul kata dorang,x kisah la nak guna aku ke,saya ker,gua ke,i ke,u ker,k ker...sendiri punya blog...jadi diri sendiri...jgn jadi org lain...

    ReplyDelete

What say you?